Menselijke factoren spelen een belangrijke rol in incidenten in alle hoog-risico processen. Om deze te minimaliseren, wordt in de luchtvaart al sinds de jaren ‘80 van de vorige eeuw gewerkt met het teamconcept Crew Resource Management (CRM). Volgens chirurg, piloot en onderzoeker Marck Haerkens is dit concept ook in de gezondheidszorg bruikbaar. Uit zijn onderzoek blijkt namelijk dat menselijke factoren een belangrijke invloed hebben op de veiligheidscultuur op een medische afdeling. En hoe onveiliger het werkklimaat is, hoe meer fouten en nadelige gevolgen er zijn voor patiënten.
CRM op de IC
Om de veiligheidscultuur op zorgafdelingen te verbeteren paste Haerkens de CRM-methodiek toe op meerdere ziekenhuisafdelingen. Hij onderzocht daarbij de invloed op patiëntveiligheid, zoals het effect op het aantal complicaties dat optreedt. Bij een studie op een Intensive Care toonde hij aan dat na invoer van CRM het aantal ernstige complicaties en sterfte bij IC-patiënten daalde. Bovendien verbeterde het veiligheidsklimaat onder de zorgverleners.
Open werkomgeving
Ook op de traumakamer van een Spoedeisende Hulp (SEH) onderzocht Haerkens de effecten van CRM. Een registratie van complicaties was hier niet beschikbaar. Wel zag hij de veiligheidscultuur bij de zorgverleners verbeteren. Maar de verblijfsduur van traumapatiënten op de SEH nam ook toe, zelfs twintig tot dertig minuten, waarschijnlijk doordat het werken volgens vastgestelde richtlijnen meer tijd in beslag nam. Haerkens: “Op de SEH werken in tegenstelling tot op de IC zorgverleners uit veel verschillende disciplines. Het is dan lastig om ervoor te zorgen dat alle betrokkenen gewend zijn om volgens dezelfde gestandaardiseerde procedure te werken.”
Inbedden in opleiding
In totaal onderzocht Haerkens gedurende zes jaar de invloed van CRM op het veiligheidsklimaat van 19 hoog-risico ziekenhuisafdelingen, zoals verloskamers, operatiekamers en hartcatheterisatiekamers. Bij alle afdelingen vond hij een verband tussen CRM en een verbeterd veiligheidsklimaat. Marck Haerkens: “Het is duidelijk dat CRM waardevol kan zijn voor de medische zorg, op voorwaarde dat het landelijk wordt toegepast. Alle zorgverleners moeten immers volgens vergelijkbare principes van CRM kunnen werken. Dit is niet met een korte training op te lossen. Het is belangrijk om CRM structureel een plek te bieden in de medische opleidingen.”
-
Meer weten over deze onderwerpen? Klik dan via onderstaande buttons door naar meer nieuws.
Meer nieuws
Betere biomarkers nodig voor CAA Kwart 55plussers heeft CAA maar diagnose is moeilijk vast te stellen
18 april 2024Ongeveer een kwart van de 55plussers heeft de aandoening, blijkt uit promotieonderzoek van Anna de Kort aan het Radboudumc. Betere biomarkers zijn nodig voor een snellere en goede diagnose.
lees meerVapen, een ernstig gezondheidsrisico Artsen slaan alarm tegen vapen
16 april 2024Artsen spreken zich gezamenlijk uit tegen vapen in de landelijke campagne artsenslaanalarm.nl.
lees meerSpierontspanning perfect te meten met magnetische hersenstimulatie (TMS) Waardevolle methode voor gereedschapskist neuroloog
15 april 2024Sommige patiënten hebben spierklachten door niet goed ontspannende spieren, soms veroorzaakt door een erfelijke spierziekte. Te traag ontspannende spieren zijn niet eenvoudig te diagnosticeren. Joery Molenaar ontwikkelde een methode waarmee dit betrouwbaar kan.
lees meerKoninklijke onderscheiding voor professor Harry van Goor, hoogleraar Chirurgieonderwijs Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw
12 april 2024Bij zijn afscheid werd professor Harry van Goor benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Hij ontving de Koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Slinkman uit Berg en Dal.
lees meer