Nijmegen,
23
september
2016

De voordelen en mogelijke risico's van sporten

Tips in de beweegweek

Dat we steeds meer tijd zittend doorbrengen, is bekend. Dat dit gezondheidsrisico’s met zich meebrengt ook. Tegelijkertijd is het aantal duursporters de afgelopen twintig jaar sterk toegenomen en kan je afvragen hoe gezond extreme inspanning zoals het lopen van een marathon is. Onderzoeker Thijs Eijsvogels zocht uit bij welke beweegpatronen je een verhoogd of verlaagd risico op hart- en vaataandoeningen hebt. En wat je kunt doen om die risico’s te verlagen.

Voor hun onderzoek spitten Eijsvogels en collega’s verschillende studies naar de voor- en nadelen van sporten door. De resultaten van het onderzoek verschenen in het wetenschappelijke vakblad Current Opinion in Cardiology.

Europees kampioen zitten

Nederlanders zijn Europees kampioen zitten en brengen veel tijd zittend door, bijvoorbeeld tijdens school of werk, tijdens woon-werkverkeer en ’s avonds op de bank. Gemiddeld komt dit neer op zeven zit-uren per dag. Veel zitten verhoogt de kans op diabetes type 2, kanker en hart- en vaatziekten. De gezondheidsrisico’s van zitten dragen daarom naar schatting bij aan 7.6% van de sterftegevallen in ons land. Voldoende bewegen kan de negatieve effecten van zitten tenietdoen. Slechts 60% van de Nederlandse bevolking voldoet aan de Norm Gezond Bewegen die adviseert 150 minuten per week matig intensief te bewegen zoals wandelen of fietsen.

Tips

Onderzoeker Thijs Eijsvogels geeft een aantal tips:

“Ik raad aan de volgende dingen zo vaak mogelijk te doen”:

  • Sta regelmatig op tijdens het zitten om langdurig zitten te voorkomen
  • Voer korte beweegpauzes van twee minuten in
  • Gebruik een sta-bureau of verstelbaar bureau zodat je van houding kunt wisselen
  • Neem de trap in plaats van de lift
  • Loop zelf naar het koffiezetapparaat
  • Kies een verder gelegen toilet
  • Plan een wandelvergadering
  • Vergader een keer staand

“Al deze dingen kunnen helpen de negatieve effecten van het zitten te verminderen.”

Hoewel de gezondheidseffecten van bewegen al merkbaar zijn vanaf 100 beweegminuten (tijd waarin je matig intensief beweegt) per week, is het gezondheidseffect maximaal als je meer dan 550 beweegminuten per week maakt. Eijsvogels: “Nog effectiever is om te sporten op een hoge intensiteit zoals hardlopen, schaatsen of roeien, want vanaf 90 sportminuten per week zie je een flinke afname van het risico op hart- en vaatziekten.”

Gezondheidsrisico’s?

Eijsvogels onderzocht ook de gezondheidseffecten van extreme sportinspanningen zoals het lopen van een marathon of deelname aan een tritalon op het hart. Mensen die intensief duursporten ontwikkelen een sporthart als gevolg van hun trainingsbelasting, hetgeen hen in staat stelt om langdurig op een hoge intensiteit te bewegen. Deze sporters hebben een lagere bloeddruk, lagere hartfrequentie en een lage cholesterolgehalte en hier door minder kans op hart- en vaatziekten. Tegelijkertijd hebben ze juist een hoger risico op het ontwikkelen van hartritmestoornissen. De langetermijnvooruitzichten zijn echter zeer gunstig aangezien duursporters vijf tot zes jaar langer leven dan leeftijdsgenoten uit hetzelfde geboortejaar.

Eijsvogels TM, George KP, Thompson PD, “Cardiovascular benefits and risks across the physical activity continuum”, Current Opinion in Cardiology, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27455432 

 

BNR Nieuwsradio: Hoe dikke muizen afvallen en een beter geheugen krijgen

28
mrt
2017
www.bnr.nl

Editie NL: geheugen trainen

17
mrt
2017
www.rtlnieuws.nl
De Kennis van Nu: een vaccin tegen malaria
Malaria eist nog steeds zo’n half miljoen slachtoffers per jaar. Vooral kinderen en zwangere vrouwen gaan eraan dood. Onderzoekers van het Leids Universitair Medisch Centrum en het Radboudumc ontwikkelden het vaccin tegen deze infectieziekte. Met het testen van een vaccin op mensen lijkt de laatste fase van het onderzoek in te gaan.
08
mrt
2017
dekennisvannu.nl
Zorg.nu: Hoe werkt een klikprothese?
In Nederland verliezen per jaar ruim 3000 mensen hun been door ziekte of een ongeluk. Mensen kunnen weer leren lopen door middel van een kokerprothese. Maar die passen niet altijd helemaal goed en doen vaak pijn. De klikprothese kan worden aangeklikt aan het oude bot en voelt dus weer als onderdeel van het lichaam. Zorg.nu laat zien hoe dit werkt.
28
feb
2017
zorgnu.avrotros.nl
Persvoorlichter
photo:Anne van Kessel
Anne van Kessel
Wetenschap
06 21 19 73 89
Contact buiten kantooruren
Tеl: 06 51 29 14 46

Deel dit bericht
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Laatste nieuws